Garanti & reklamationsrätt
Trygghet vid köp
Hos Techigton vill vi att du ska känna dig helt trygg när du handlar.
Alla våra produkter omfattas av svensk konsumentlagstiftning och är garanterade att motsvara produktbeskrivningen samt vara fria från ursprungliga fel vid leverans.
Vi kontrollerar noggrant kvalitet och skick innan varje vara lämnar vårt lager, så att du kan vara säker på att få en produkt som uppfyller våra höga krav på kvalitet och design.
Din reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen (2022:260) har du som kund rätt att reklamera varor med ursprungliga fel i upp till tre år från leveransdatumet.
För att reklamationen ska kunna godkännas behöver felet ha funnits vid leveransen, eller vara ett dolt fel som framträder senare.
Om du upptäcker ett fel ber vi dig att:
Kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt på info@techigton.se
Beskriv felet tydligt och bifoga gärna bilder eller video för att underlätta vår bedömning.
Vid en godkänd reklamation står Techigton alltid för returfrakten.
Så hanterar vi en reklamation
När vi mottagit och godkänt din reklamation hanteras ärendet i följande ordning:
-
I första hand försöker vi reparera varan eller ersätta den med en ny, motsvarande produkt.
-
Om det inte är möjligt erbjuder vi prisavdrag eller möjlighet att häva köpet med full återbetalning.
Vår målsättning är att varje ärende ska hanteras snabbt, rättvist och med full transparens.
Garanti
Utöver den lagstadgade reklamationsrätten erbjuder Techigton 1 års garanti på alla produkter mot fabrikationsfel.
Garantin gäller under förutsättning att produkten använts enligt medföljande instruktioner och inte utsatts för onormal belastning, felaktig hantering eller obehörig reparation.
Viktig information
Garantin och reklamationsrätten gäller inte i följande fall:
-
Normalt slitage eller mindre avvikelser i färg, yta och material som inte påverkar produktens funktion.
-
Skador som uppstått på grund av felaktig installation, bristande skötsel, yttre påverkan eller olyckshändelser.
-
Förbrukningsdelar och komponenter med begränsad livslängd, till exempel batterier, lampor och kablar.
Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar produkten direkt vid mottagandet och sparar din orderbekräftelse eller kvitto, eftersom det fungerar som inköpsbevis vid garanti- och reklamationsärenden.
Oberoende vägledning (Konsumentverket)
För opartisk vägledning om reklamation, ångerrätt och köp på distans kan du besöka Hallå konsument (Konsumentverket):
-
Vägledning och rättigheter: https://www.hallakonsument.se/reklamera-och-klaga/
-
Köp på nätet (distans): https://www.hallakonsument.se/att-kopa-pa-natet/
-
Lämna klagomål/anmäl företag: https://www.hallakonsument.se/klaga-anmal/
Tvistlösning (ARN)
Om vi inte kommer överens kan du få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer ARN:s rekommendationer. Läs mer och gör anmälan: arn.se/konsument.
